Innobus: idees innovadores que es fan realitat

img_3187

Durant la primavera de 2016, Innobaix ha engegat el programa Innobus, adreçat a joves universitaris, graduats o a punt de ser-ho. L’objectiu d’aquest programa és posar en contacte aquests joves amb les empreses de la comarca, a través d’una sèrie de reptes que se’ls plantegen, per fer aflorar el seu talent i contribuïr així a que puguin entrar en el cercle professional. En la primera edició es va fer una primera selecció de 67 joves, dels quals finalment en van quedar 45, que són els que van pujar a l’anomenat Autobús de la Innovació.

Durant 6 dies, l’autobús els va portar a visitar 10 empreses, de mides molt diferents, que els van plantejar reptes específics relacionats amb la seva activitat econòmica.

La primera visita va ser a la seu de Bayer, a Sant Joan Despí. La directora de comunicació els va posar en antecedents sobre la història i la filosofia de la marca, i la responsable de farmàcia veterinària és qui els va plantejar el repte: com aplicar la gamificació en la cura dels animals.

L’endemà els estudiants van pasar de l’autobús al vaixell. El gerent del Port de Barcelona els va fer un recorregut per aquesta instal·lació a bord d’una de les tradicionals golondrines. El repte del Port és fer que la ciutadania el conegui millor, i així ho van plantejar als joves.

Els participants de l’Innolab també van conèixer el Citilab de Cornellà, un centre d’investigació i innovació que centra la seva activitat en la innovació digital ciutadana. El director del centre els va convidar a buscar solucions per aplicar l’Internet de les Coses en el nostre entorn més immediat.

La següent parada de l’autobús va ser a la planta de tractament d’aigües que la companyia Agbar té a Sant Joan Despí. Allà els estudiants van poder recórrer la instal·lació i saber de primera ma com arriba l’aigua a tota l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Aquest és un procés molt meticulós que garanteix la qualitat de l’aigua de l’aixeta, tot i que sovint el consumidor no aprecia l’esforç. En aquesta línea anava el repte plantejat: com millorar la percepció de l’aigua de l’aixeta per part de la ciutadania.

Els joves estudiants també van visitar la principal oficina de CaixaBank a Barcelona. Es tracta d’un prototipus de la que ha de ser l’oficina del futur, sense papers, amb una atenció molt personalitzada i serveis específics pensats per a cada tipologia de client. Els responsables de l’oficina els van mostrar els espais comuns i també aquells que el client no veu. El Responsable de Desenvolupament de Negoci d’Empreses a Barcelona els va demanar que busquessin solucions per aproximar-se a les start ups des de la banca tradicional.

Una de les visites més motivadores de l’Innobus va ser precisament a l’empresa de transports AvantGrup. El seu gerent va parlar als estudiants de quins són els reptes del transport públic i privat, en un temps en que cal buscar solucions per afavorir la mobilitat de les persones. I aquest va ser el repte, fer-los pensar en com podem fer aquesta mobilitat el més sostenible possible.

L’últim dia l’Innobus va aturar-se al Parc empresarial de la Universitat Politècnica de Catalunya, a Castelldefels. Més concretament a l’edifici RDIT on hi té la seu la incubadora de l’Agència Espacial Europea. El seu responsable, Jorge Fuentes, els va presentar alguns dels projectes empresarials que estan allotjats a aquest espai. Dos d’ells van reptar-los també a buscar solucions. Tinkerers, que és un laboratori de fabricació digital, els va demanar com es pot aprofitar la tecnologia de la impressió 3D produïnt objectes que millorin la nostra vida quotidiana. Per la seva banda, l’empresa de solucions energètiques Born Positiu volia que els estudiants contribuissin a buscar fórmules per fer arribar a tothom energia el més barata possible.

Amb tots aquests reptes a la butxaca, els universitaris es van posar a treballar. Es van reunir en equips multidisciplinars i van començar a buscar solucions imaginatives i innovadores. Els responsables de les empreses els anaven encaminant i els ajudàven a veure la idoneïtat de les seves idees, que van arribar a ser més de 70. Algunes d’aquestes idees van quedar pel camí, però va haver-hi projectes que van despertar l’interès de les empreses. Un joc pel mòbil que t’ajuda a gestionar un parc amb animals, una campanya de comunicació amb una llúdriga de protagonista, un projecte per fer joguines a la mida de nens amb dificultats… L’últim dia els joves van presentar 19 projectes acabats.

La col·laboració ha continuat després que l’Innobus s’aturés, els participants han pogut conèixer i col·laborar amb directius que, en una situació normal, no estarien al seu abast, i alguns d’aquests projectes poden arribar a fer-se realitat. Ho veurem d’aquí a uns mesos.

El viatge continúa….

Innobus: idees innovadores que es fan realitat
Tagged on: