Fa anys que l’escola de negocis Eada col·labora amb Innobaix en els programes de capacitació empresarial. Ara que acaba d’engegar una nova edició de l’Start Up Advanced, parlem amb Pau Roig que és Corporate Partnership Director de l’escola de negocis i expert en innovació i emprenedoria.

Pau Roig és llicenciat en Administració i Direcció d’Empreses per la Universitat Autònoma de Barcelona i màster en E-Business per la Universitat Politècnica de Catalunya i la Carnegie Mellon University de Pittsburgh. La seva carrera ha estat sempre vinculada a la formació i la consultoria d’empreses i organitzacions.

Com treballeu des d’Eada per fomentar la innovació empresarial?

Sempre he entès la innovació empresarial com la capacitat de sumar a la creativitat la visió de negoci i que d’aquí en surtin resultats econòmics positius. Sovint el principal fre a què aquest binomi funcioni som nosaltres mateixos i la cultura de l’organització on ens trobem. El problema de moltes empreses és que volen ser innovadores partint del que ja saben i no del que no saben. D’aquesta manera és realment difícil aconseguir fer coses disruptives.

Trencar aquesta barrera és sovint el més difícil i per això a EADA sempre fonamentem els nostres programes en experiències formatives aplicades i que donin resultats, ajudem les persones a crear aquests entorns d’aprenentatge, d’experimentació, de llibertat i normalment a partir de la construcció d’un projecte d’empresa real de forma tutoritzada.

Quines són les claus per aplicar la innovació de manera efectiva a l’empresa? Cal formar-se per innovar?

L’única innovació vàlida és la que acaba donant resultats econòmics. Dit això, també cal entendre que poden ser múltiples les possibles innovacions per les quals una empresa pot apostar. Més enllà de la típica innovació sobre el producte que tots imaginem, hi ha un extraordinari marge de millora en innovacions aplicades al servei, a la forma de comercialitzar el nostre producte, al canvi de la cultura de l’equip, a la manera de gestionar la informació, a la recerca de noves aliances per arribar a nous mercats, i un llarg etc.

I tot plegat passa, sense dubte, per la formació. Si pensem que ho sabem tot, malament. Si pensem que tot està inventat, pitjor. Cal moure’s. Cal fer-se preguntes intel·ligents, ser curiosos. Com diu el professor Franc Ponti d’EADA, aquí ensenyem que és més important estar segur de tenir una bona pregunta que obsessionar-se en la solució. Per a ser innovadors hem d’aprendre procediments que ens permetin generar solucions imaginatives i totalment diferents. Quan alguna d’aquestes solucions ens convenç, es tracta de prototipar-la i cercar feedback per veure si realment funciona. Tot aquest procediment es diu Design Thinking i s’aplica a moltes de les empreses més innovadores.

Parlem de la col·laboració amb Innobaix. Com la valoreu des d’Eada?

Valorem molt positivament la col·laboració amb Innobaix en diversos aspectes. Per una banda, hem aconseguit fer plegats programes de formació d’una gran qualitat i amb un clar impacte de negoci en el teixit empresarial de la comarca. I de l’altre, hem aconseguit salvar la sempre complicada continuïtat en el temps; el programa Start Up Training ha celebrat 7 edicions i ha format gairebé 100 persones. Ens il·lusiona veure la quantitat de projectes que s’han anat engegant en el marc del programa i com molts d’ells han crescut en els anys, mantenint en molts casos encara avui una relació fluida entre l’equip docent i els participants.

D’aquests progressos en dona testimoni l’existència del programa Start Up Advanced, que persegueix la 2a fase, és a dir, el creixement. Finalment, ha estat també una molt bona experiència l’Start Up Social, un format similar a l’anterior però en aquest cas adreçat a emprenedors socials amb projectes sobretot de cooperatives.

En què consisteix el programa Start Up?

És un programa que dóna eines i metodologia en el procés de creació d’una start up, des de l’oportunitat a la presentació a inversors, passant per màrqueting, comercialització, lideratge de l’equip de projecte, etc. Un programa sobretot molt pràctic i on posem per davant la realitat del que significa emprendre, amb tot el que té de meravellós, però alhora de reptador.

Perquè és aconsellable que les empreses el facin? Quins aprenentatges rebran?

El programa és aconsellable per qualsevol persona que necessiti emprendre, sigui de forma individual o, fins i tot, en el marc d’una organització, el que anomenem intraprenedoria. El format del programa el fa atractiu en tots els sentits, els participants reben píndoles de formació curtes, pràctiques, amb metodologies àgils i molt enfocades al que necessiten a cada moment. A més, inclou tutories individuals on es treballa progressivament i amb mètode en la realitat del mateix projecte, a partir dels aprenentatges fets.

Quin és el perfil ideal d’alumne del programa Start Up?

Ha de ser algú amb ganes d’emprendre i de fer-ho amb mètode, que tingui un projecte, no només una idea sense concretar, i que hi estigui compromès perquè la feina grossa sempre serà fora de l’aula i després del programa.

Les empreses entenen el valor de la formació? 

Crec que tothom entén el valor de la formació, el problema és que sovint moltes empreses no li donen la importància i el protagonisme necessari. Sorprèn, per exemple, veure com a Espanya la formació està en el 10è lloc d’importància en la cistella de la compra, per sota de la roba, els mobles de la llar o la tecnologia. Ens sembla més important tenir l’últim mòbil o l’última col·lecció de sabates, que invertir en el nostre futur, en créixer com a persones.

Els directius i empresaris hem de ser exemple i prescriptors de la importància de la formació. I malauradament sovint no ho som. La pressió del dia a dia i del curt termini devora la visió de la formació com a motor de desenvolupament dels professionals i per tant de la competitivitat de l’empresa. Difícilment trobaràs un empresari que no et defensi la importància de la formació, però segurament en trobaràs molts que no sabran dir-te quina capacitació ofereixen als seus treballadors.

Heu detectat noves necessitats formatives en el món empresarial? Què és el que demanden les empreses i què demandaran en el futur?

Constantment. En un món de canvi cada dia apareixen noves oportunitats per formar-se i créixer professionalment. I és que la formació és l’única clau per mantenir la competitivitat de l’empresa i del professional. Tal com va passar en la revolució industrial, on es van perdre milers de llocs de treball, també se’n van generar milers més: de la indústria del cavall a la indústria de l’automòbil. Ara passarà el mateix, la tecnologia destruirà i transformarà centenars de treballs.

Llavors, quina serà la clau per sobreviure a aquest canvi? La resposta passa únicament i irremeiablement per la formació. I no em refereixo només a una formació tècnica o tecnològica (data analytics, blockchain, …) sinó també a una formació en habilitats. Abraçar el canvi, acceptar que cal sortir de la zona de confort de forma natural mai és fàcil i tenir desenvolupades unes bones competències professionals serà crític (capacitat de treball en equip, creativitat, iniciativa, …).

Quins aspectes s’han de tenir en compte a l’hora de triar una formació? Com distingir uns cursos d’altres? Unes escoles d’altres?

Entenc perfectament la pregunta, hi ha moltes institucions que han fet de la formació un negoci on val tot per aconseguir matricules i això perjudica el sector i a les institucions que treballem per oferir programes de qualitat. És una llàstima veure com moltes vegades la formació no s’ajusta a les necessitats reals de l’empresa, ni en la qualitat, ni en el temps, i acaben significant una pèrdua de diners i de temps per al professional. La meva recomanació és apostar per aquelles institucions acreditades internacionalment i reconegudes per la seva excel·lència acadèmica, que garanteixin un aprenentatge participatiu i pràctic amb una alta aplicabilitat en el lloc de treball.

Dit això, penso que la millor recomanació que puc donar és la de preguntar a exalumnes del centre o del programa que es vulgui realitzar. Tenim la sort que més del 50% de les matrícules a executive education provenen de les recomanacions dels nostres alumnes, perquè realment el fet de passar per EADA ha acabat significant un creixement personal i professional. Crec que aquesta és la veritable garantia de qualitat.

La formació empresarial segueix necessitant el format tradicional? S’apliquen les noves tendències d’innovació educativa?

Com no pot ser d’altra forma, la formació empresarial també ha d’estar constantment renovant-se, incorporant noves metodologies docents per a adequar-se als nous requeriments d’aprenentatge. En aquest sentit, la incorporació de les noves tecnologies ha afavorit l’accés a la formació des de la distància, la creació de programes de simulació per a la presa de decisions, la interactivitat fora de l’aula, etc. Però la innovació també ha anat més enllà de les metodologies tradicionals, cercant espais d’aprenentatge compartit, on el docent no és qui més sap de tot, on l’experiència dels mateixos participants és la part més enriquidora del programa. S’han desenvolupat metodologies que permetin animar els participants a reflexionar i actuar davant el canvi, a ser versàtils per a treballar en equips multifuncionals i a desenvolupar la capacitat d’adaptació als reptes que planteja un entorn global. Avui en dia se’ns demana que els nostres participants siguin capaços de resoldre situacions reals de l’empresa, pensar com a directius i prendre decisions estratègiques.