AvantGrup és una de les empreses més actives de la XarXa Innobaix. És sòcia fundadora de la nostra entitat, participa activament al programa Innobus des de la primera edició, aporta els seus coneixements al programa d’Acceleració Empresarial i, a més a més, també s’ha beneficiat de diversos dels nostres programes formatius. Una relació bidireccional que ha contribuït al seu creixement i al nostre. Parlem amb Rafael Zarza, director general de l’empresa, gran coneixedor del sector de la logística i apassionat de la seva feina (alguns dels innobusers encara recorden els seus discursos motivadors).
Què és AvantGrup? Quina és la vostra història?

Avant Grup es va fundar l’any 2002, fruit de la integració empresarial de les companyies Canals i Bardet, dues empreses familiars amb més de 70 anys d’experiència en el sector del transport de viatgers. Som una plataforma logística integral de serveis per  atendre la demanda de les necessitats de mobilitat a Barcelona i Catalunya, amb un innovador sistema de gestió informàtica que permet la contractació online i la gestió personalitzada dels serveis que ofereix una solució eficaç per a qualsevol operativa de congressos, reunions, esdeveniments, circuits, trasllats o visites.

Sou socis fundadors d’Innobaix. Perquè veu creure en el projecte des de bon començament?

La nostra companyia sempre ha apostat per la innovació i poder participar des d’un inici en els objectius d’Innobaix (detectar i promoure projectes d’innovació i potenciar el creixement i millora de projectes empresarials) en va ser un argument de pes.

Quin balanç feu de la vostra participació tots aquests anys?

Totalment positiu. Ens ha permès poder treballar conjuntament en projectes d’innovació, intercanviar coneixement amb altres empreses del programa i posar en pràctica un taller formatiu i de creativitat sota el programa Innobus que també ha estat una iniciativa d’Innobaix.

Heu participat en diferents programes d’Innobaix. De vegades heu rebut formació, altres heu aportat el vostre coneixement així que teniu una visió completa de la XarXa. Com us ha ajudat això?

Ens ha ajudat a aportar millores innovadores que han contribuït tant al creixement com al desenvolupament de les empreses, i no tant sols en el sector de la nostra activitat. D’altra banda, el poder col·laborar en programes de foment de nous projectes innovadors ens ha permès contribuir en el creixement de l’activitat econòmica i de les millores tecnològiques en el teixit empresarial. En el nostre cas puntual, ens ha permès aportar millores en la gestió del transport a la demanda i en la gestió de serveis de mobilitat.

 Quins programes valoreu més?

Principalment el programa Innobus, que ja he comentat abans. Una iniciativa anual d’Innobaix que va començar al 2016 i ens ha permès posar en valor el talent de joves universitaris que, un cop acabada la seva carrera, han tingut idees i propostes innovadores. Amb el suport de diferents empreses metropolitanes s’han pogut llançar nombrosos projectes que no haurien tingut sortida, si més no de manera tan ràpida com s’han produït en aquests darrers anys.

A banda, les trobades empresarials que permeten posar en coneixement nous projectes o intercanviar idees i propostes innovadores o l’acceleradora empresarial o el d’emprenedoria col·laborativa son altres dels programes que més podem destacar.

Quins beneficis aporten els programes d’Innobaix a les empreses?

Assessorament amb equips d’especialistes per poder posar els programes i projectes en marxa o implementar-los de manera efectiva a cada empresa. La col·laboració públic–privada ha permès enfortir la capacitat d’innovació de les empreses i la formació i capacitació de les persones perquè puguin posar en marxa els seus projectes innovadors o creatius.

Què necessiten les empreses en un moment com aquest?

Fomentar iniciatives que generin confiança i que ajudin a la reactivació dels diferents sectors. En el nostre cas específic, generar confiança en la mobilitat i en els viatges, ja siguin d’oci o de negoci, que permetin tornar a l’activitat i que pugui ajudar als diferents sectors econòmics i empresarials a recuperar-se. Aquests mesos estan sent molt durs i moltes empreses, emprenedors i autònoms s’han quedat pel camí. Entre tots plegats, administracions, empreses i entitats, hem de procurar retornar a l’activitat i a la confiança per recuperar la normalitat el més aviat possible. Sinó, nombroses empreses també deixaran de subsistir, el que farà perillar encara més llocs de treball amb les conseqüències negatives per a les famílies.

Perquè és important formar part d’Innobaix? Creieu que pot ajudar a sortir endavant amb més facilitat?

Perquè amb el suport de les empreses, institucions i organismes que formen part d’Innobaix, es contribueix al desenvolupament de la innovació i la tecnologia a les empreses. Formar part d’ Innobaix permet establir col·laboracions amb entitats i empreses i estar al corrent de tot l’ecosistema de la innovació que ajuda a generar el creixement,. També aporta coneixement i connecta amb tots els sectors de les diferents empreses de tot el teixit empresarial metropolità.

En quan a poder ajudar a sortir endavant amb més facilitat de la situació actual, totes les empreses ja fan el que poden i més, però hi ha altres aspectes que no estan a la seva mà, com la coordinació de les polítiques i mesures sanitàries, la distribució de les vacunes per poder vacunar a tota la societat i tornar a generar confiança i capacitat de recuperació. La pandèmia provocada per la Covid19 ha provocat una situació excepcional per a les empreses, que s’han hagut d’enfrontar a uns canvis molt profunds.