Més enllà del benefici purament econòmic, hi ha moltes persones que emprenen amb altres objectius al cap. No es tracta només de fer diners, sino de deixar una empremta a la societat, per fer-la millor. És la filosofia que hi ha darrere l’Economia Social i Solidària que, molt sovint, també és femenina. Durant el mes d’octubre hem celebrat el Cicle de Xerrades d’Emprenedoria social, solidària i en femení, en col·laboració amb la Unió de Cooperadors de Gavà i l’Ateneu Cooperatiu del Baix Llobregat. Al llarg de tres sessions, diversos ponents de les empreses 2DigitGrowth i Tàndem Social han donat eines sobre emprenedoria per a la transformació social.

Quan una persona no sap si llançar-se a emprendre, pot ser molt aclaridor fer-se algunes preguntes: què estimes? en què ets bo? què necessita el món? et pagaran per fer allò que més t’agrada? La resposta a aquestes preguntes és l’Ikigai, un concepte japonès relacionat amb el sentit de la vida. La primera xerrada del cicle d’Emprenedoria social, solidària i en femení ha animat les participants no solament a emprendre, sino a fer-ho amb una filosofia diferent de la que s’espera en una societat capitalista clàssica. Durant la primera sessió, Mar Sànchez va explicar alguns elements bàsics a l’hora d’emprendre: com afrontar el projecte, com evitar els principals errors però, sobretot, com posar en marxa un projecte que transformi la societat i prioritzi les persones per sobre del capital. Així, el tradicional model Canva té una versió específica per a projectes de caràcter social, que també posa en valor l’impacte del projecte.

La segona sessió va tenir poca teoria i molta pràctica. Andrea Balletbò, de Tàndem Social, va explicar com és d’important impulsar una economia feminista, aquella que posa la vida al centre i desplaça el capital i la producció, tot tenint en compte totes les diversitats i diferències entre les persones que conformen la societat.

Segons un estudi realitzat per la comunitat Extraordinaria entre 1500 emprenedores, el 58% va emprendre perque volia generar un impacte positiu amb el seu talent, el 24’5% per poder conciliar millor la seva vida personal amb la professional i només un 6’3% ho va fer per tenir exit econòmic i reconeixement social.

En aquesta segona sessió vem tenir l’oportunitat de conèixer l’experiència de dues dones i els seus projectes. D’una banda, la Mireia Barba, que va muntar ja fa 6 anys el projecte Espigoladors. Es tracta d’una empresa, gestionada per una fundació, que es dedica a recuperar fruites i verdures imperfectes i, per tant, no aptes per a la venda, i les transformen en altres productes per al consum, com ara melmelades. I al mateix temps, generen feina en persones en situació de vulnerabilitat. D’una altra banda, la Sandra Marín que, després de 25 anys treballant en vendes, esdeveniments i marketing es va replantejar la vida a causa d’un problema de salut. Així va néixer Xarxa en Rosa, un projecte en que dones mentores, expacients de càncer de mama, acompanyen dones que pateixen aquesta malaltia.

Ja en la tercera sessió, la Mar Sánchez va aprofondir en la creació d’empreses de caràcter social, amb eines sobre com fer el Pla d’Empresa. Durant tota la sessió es va analitzar amb deteniment quins elements cal tenir en compte per fer un projecte d’èxit: objectius, públic, característiques del producte o servei, mercat, competència. També va explicar com es fa un pla econòmic financer, clau per a la viabilitat de qualsevol negoci.

Però més enllà dels coneixements que s’han impartit al llarg d’aquestes tres sessions, el més rellevant del cicle ha estat la interacció que s’ha creat entre les participants (no totes dones però sí la gran majoria), que han compartit reptes, pors i dubtes i projectes.