“Res és permanent, excepte el canvi”, amb aquesta cita d’Heraclit d’Efes va començar el cicle d’Innovació Oberta que hem desenvolupat online, amb la col·laboració de SDLI, agència d’innovació oberta i l’experiència de Joan Ras, Ignasi Clos i Xavier Ferràs. La Covid ha generat moltes incerteses però el que ens ha quedat clar després d’aquest cicle, és que les incerteses ens acompanyaran sempre i hem de poder adaptar-nos-hi.

Sovint creiem que la innovació és només per a les grans companyies, però el cert és que no cal ser gran per innovar. El que cal és tenir una mentalitat oberta i posar tots els elements per fer possible aquesta innovació. Ni tan sols té perquè ser qüestió de diners, ni de temps. És el que Joan Ras definia en la seva intervenció com “El dilema de l’innovador”: “una organització és com una bicicleta, té dues rodes. La del darrere empeny en el dia a dia i la del davant és la que explora el camí que hem de seguir. Una bona organització les necessita totes dues”. Per això cal lideratge, obertura i un equip amb talent, autonomia i reconeixement.

Ignasi Clos ens va ensenyar, en la segona sessió, en què consisteix la innovació oberta i ens va mostrar fins a 9 estratègies diferents per fer-la possible. Segons ens va explicar “El 73% de les idees d’èxit venen del propi equip de l’empresa, especialment aquelles persones que estan més aprop del client. El 20% venen d’agents externs i només un 7% sorgeixen als departaments d’I+D”. Per això hem d’analitzar quin objectiu perseguim amb la innovació i buscar la millor manera de fer-la efectiva. En el cas de les petites i mitjanes empreses és tan fàcil, o tan difícil, com buscar persones que pensin diferent dins l’equip, oferir-los alguna cosa més que incentius econòmics i alimentar el sentiment de comunitat. Es fonamental implicar tot l’equip de l’empresa i, sobre tot, no voler anar massa ràpid.

“Com pot ser que Sony no creés l’Iphone, Ford no creés Uber o Disney no tingués la idea de Netflix? Totes son startups que han acabat competint amb grans gegants als que, de vegades, han superat. Es perquè les empreses estan orientades al dia a dia” Xavier Ferràs

En l’última sessió vem tenir l’oportunitat d’escoltar Xavier Ferràs, un dels grans referents del país en matèria d’innovació. Ell ens va parlar dels quatre tipus bàsics d’innovació, que es representen en diferents colors. La innovació vermella, que ofereix un risc baix però també ens porta un retorn econòmic baix, és la més bàsica, la que ens porta a petits canvis per adaptar-nos al mercat. La innovació blanca també ens aporta poc retorn econòmic però en canvi té un risc alt i fa referència a la innovació universitària o de les administracions públiques. La innovació blava generalment s’associa al món tecnològic, té una inversió alta però el retorn econòmic també ho és. Aquí hi podem situar, per exemple, empreses com Tesla o Hp. I finalment hi ha la innovació daurada, la que tothom voldria. Es aquella que, amb un risc baix ens reporta molts beneficis. Es a dir, aquelles idees que han fet fortuna sense que estigués previst, com ara Facebook, Whatsapp o Airbnb. Ferràs creu que totes les empreses tenen l’oportunitat d’innovar: “Una pime i una startup són el mateix, només canvia la mentalitat de la persona que la dirigeix. A una pime el directiu només pensa a explotar el seu negoci tradicional i a una start-up només pensa en innovar.”

Totes tres sessions han comptat amb la implicació de les persones participants, que han pogut veure com aplicar aquests consells en els seus propis negocis. Si voleu recuperar-les, les teniu penjades al nostre canal de Youtube.