Vivim en un moment de grans canvis i adaptar-s’hi és el gran repte de les organitzacions. Albert Bosch és aventurer, emprenedor i expert en gestió i, a les seves expedicions a la selva, el desert, la muntanya o el Pol Sud ha après com fer-ho. El taller que ha impartit a Innobaix ha utilitzat la metàfora de l’aventura per desgranar els conceptes clau d’una visió estratègica integral en l’entorn empresarial actual.
A la jornada hi han participat representants d’empreses i d’ajuntaments del territori. I, encara que les organitzacions tenien mides i objectius diversos, la clau està en la necessitat d’una gestió que s’adapti a la incertesa i que posi l’èmfasi en la creació de valor i la cultura empresarial. Amb un discurs molt amè i ple d’anècdotes, Albert Bosch parla de quatre pilars bàsics, i cadascun l’exemplifica amb una de les seves expedicions.
Transformació: l’aventura a la selva
La selva és un entorn no controlat i ple de riscos i serveix com a mirall de la gestió empresarial contemporània. La clau és acceptar la incertesa i adaptar-s’hi, aprenent sobre la marxa. “Quan tot canvia, el que canvia no sempre guanya, però el que no canvia sempre perd”, afirma Bosch. L’aventurer destaca que, tot i que els canvis generen por, és important acceptar-los des de la il·lusió, perquè això és el que obre oportunitats. I perquè una organització pugui transformar-se amb èxit, ha d’estar oberta al canvi.
Crear valor: el ral·li Dakar
Albert Bosch ha participat diverses vegades al ral·li Dakar. No l’ha guanyat mai però ha aconseguit altres fites: va formar part del primer equip que va acabar la cursa amb un pilot en cadira de rodes, va ser el primer en fer-lo en un cotxe completament elèctric i el primer en córrer en un cotxe en solitari. Bosch defensa que cal buscar una altra manera de fer les coses i aquesta creació de valor està estretament lligada al talent, el qual cal fer aflorar i envoltar-se’n. En aquest sentit, creu que la diversitat de perfils i d’opinions dins un equip es converteix en un element multiplicador, sempre que es fomenti l’agilitat i la col·laboració en una mateixa direcció.
Objectius: l’Everest
La pujada a l’Everest és una aventura amb força riscos i que requereix d’un bon equip. Per això, Albert Bosch utilitza aquesta expedició per reflexionar sobre els objectius que, segons explica, són el que dóna sentit a l’equip i l’organització, perquè actuen com a motor de tracció. Però han de ser objectius ambiciosos ja que els massa fàcils no generen impacte. L’important no és la creació de l’objectiu en si, sinó la capacitat de compartir-lo i cocrear-lo amb tot l’equip, perquè se’l faci seu.
Persones: el Pol Sud
Les circumstàncies van fer que l’expedició al Pol Sud acabés sent una aventura en solitari que, curiosament, li va servir per reflexionar sobre la importància del treball en equip. Segons Bosch, l’estratègia no serveix de res sense la cultura, i aquesta la fan les persones. Les empreses amb futur són les que cuiden les persones, ja que això permet captar talent i crear un ecosistema on ser feliç.