La sessió final del programa Creixement s’ha celebrat al Museu de Sant Boi, en una jornada de reflexió empresarial a càrrec de Xavier Marcet. Aquest programa d’Innobaix acompanya empreses del territori en la definició i implementació d’estratègies per impulsar-les endavant, reforçant el seu creixement i impacte territorial.
L’acte ha comptat amb la participació institucional d’Elisabet Latorre, segona tinenta d’alcaldia de Sant Boi, la regidora Asunción Domínguez i Carles González Llorente, cap del servei de teixit productiu de la Diputació de Barcelona. Aquesta sessió final ha servit per fer balanç del programa però també per aprofundir en els reptes que afronten les empreses participants. Xavier Marcet ha reflexionat sobre com la intel·ligència artificial impacta en l’àmbit empresarial i com cada organització pot trobar el seu propi posicionament davant d’aquesta tecnologia emergent.
Més enllà de la reflexió, la cloenda també ha inclòs una visita al Museu de Sant Boi i un taller d’espècies romanes. Aquestes activitats han afavorit el networking en un ambient distès, aprofitant el ric llegat romà de la ciutat i creant un espai per a la connexió entre professionals.
Què és el Programa Creixement?
El programa Creixement, a càrrec de la consultora Lead To Change, s’adreça a personal directiu d’empreses en procés de creixement. Durant la primavera, els participants han assistit a quatre sessions col·lectives i dues mentories individuals per abordar les diverses facetes de l’estratègia empresarial. S’hi han treballat aspectes clau del management i les capacitats essencials per al creixement, incloent el mercat, els recursos disponibles, la innovació i la cultura empresarial. Les sessions individuals han permès aprofundir en la capacitació i la fórmula de creixement que cada empresa necessitava de forma personalitzada.
Què n’opinen les empreses?
Berta Uñó, de Marlex, descriu el programa com una sorpresa molt positiva, que ha superat les seves expectatives. Creu que li ha proporcionat una visió molt externa i global de l’empresa, tant a nivell d’estratègia com de visió general del negoci, i considera molt beneficiós el punt de vista d’altres participants, ja que cadascú aporta el seu coneixement. També valora que les mentories individuals ajuden a “aterrar” els conceptes apresos en les sessions col·lectives, enfocant la situació actual de la seva empresa, els seus objectius i el mercat.
Gerard Roma, de Michael Page, valora el programa pel seu excel·lent networking i la visió global i transversal que ofereix. Destaca que els ha ajudat a sortir del dia a dia per entendre millor la gestió estratègica, especialment per a les pimes catalanes, que afronten reptes significatius. Un dels aspectes que subratlla és la interrelació de conceptes com persones, cultura i negoci, així com la importància d’agafar idees d’altres empreses i aplicar-les al propi context. A més, ressalta el valor de conèixer persones amb visions molt interessants i afirma que aquest tipus d’esdeveniments són “únics” i contribueixen significativament al teixit empresarial.
Guillem Casoliva, de Naeko Logístics, qualifica el programa de molt positiu, ja que els ha permès obrir la ment i abordar àmbits com la IA i els plans estratègics. Assenyala que les ponències de Xavier Marcet han estat clau per posar el focus en les persones i en un management més humanista. Defineix les mentories personalitzades com a “molt productives”, ja que ajuden a enfocar-se en la generació d’un pla estratègic i generacional per a l’empresa.
Finalment, Ivan Nogales, de NTI Projects and Construction Management, troba el programa molt útil i gratificant, ja que ha arribat en un moment clau per a la seva empresa, precisament quan necessita planificar-ne el creixement. Per a ell, ha estat molt beneficiós escoltar experts que han implementat canvis en altres organitzacions, ja que això ha reforçat les seves pròpies idees o, en alguns casos, li ha mostrat alternatives. Creu que és molt rellevant tenir una visió i ajuda externa, i subratlla que l’antiga mentalitat de veure altres empreses com a mera competència és un error, ja que “un competidor avui pot ser un soci demà”.