La Formació Professional (FP) ja no és una opció de segona, sinó una via de prestigi i una eina clau per connectar el talent amb les necessitats del teixit empresarial. Aquest canvi de paradigma, impulsat per acords estratègics com la recent Declaració de Herning a Europa, ha demostrat la seva eficàcia amb dades d’inserció laboral que, en el cas de la FP Dual, frega el 70%. Les noves generacions, conscients de les exigències d’un mercat laboral en constant evolució, valoren cada cop més les opcions formatives que ofereixen un accés directe i qualificat a les empreses.
Per tal de simplificar la connexió entre el teixit productiu i els futurs professionals, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) amb la col·laboració del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya i els Ajuntaments del Delta del Llobregat (Castelldefels, Gavà, Sant Boi, el Prat i Viladecans) han posat en marxa l’Acceleradora FP Dual. Es tracta d’un projecte pilot que es desenvolupa a aquests cinc municipis, amb l’objectiu de connectar les necessitats de les empreses amb els estudiants d’FP en pràctiques.
“És un servei que simplifica enormement la recerca de talent”, afirma Ester Pujol, directora de Desenvolupament Social i Econòmic de l’AMB. “Si abans les empreses havien d’anar centre per centre, ara poden completar les necessitats a través d’un sol formulari ben senzill que activa la cerca i les posa en contacte amb els centres que li poden aportar els aprenents”. Gràcies a aquest projecte, el territori aprofita molt millor el talent: “Tothom hi guanya: els centres perquè poden fidelitzar millor les empreses que ja participen en la formació professional, els estudiants perquè hi haurà més places de pràctiques” i les empreses perquè “tenen tot el portfoli de perfils professionals disponibles i suport per part de l’equip de la Fundació BCN FP”.
La Fundació Barcelona FP i el canvi de model
La Fundació BCN Formació Professional és una organització que fa de pont entre els centres d’FP i el seu entorn econòmic i social. Es va crear l’any 2006 a iniciativa de l’Ajuntament de Barcelona i desde 2018 treballa en l’àmbit de tota l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Segons la seva directora gerent, Neus Pons, el canvi de percepció de l’FP és una realitat indiscutible. “Ja és molt habitual que hi hagi joves que dissenyin els seus itineraris a partir de l’FP que, per cert, també permet la continuïtat d’estudis a la universitat. I moltes persones acaben els seus estudis universitaris i fan un grau d’FP, un curs d’especialització com seria el seu ‘postgrau'”, explica.
De cara al futur, la Neus Pons destaca que les competències més demandades seran les tecnològiques, com la intel·ligència artificial, el big data o la ciberseguretat, però també subratlla la importància de les habilitats humanes que són “les que realment acaben diferenciant a les persones”. Tot i això, encara queden reptes per endavant: “tenim professions de l’àmbit industrial a les que manquen persones per treballar (i el jovent no escull aquests estudis); tenim bretxes de gènere (noies a la indústria/TIC; nois al sector de cures…), hem de donar a conèixer els oficis i hem de treballar per la inclusió de totes les persones”.
Pons també assenyala que cal millorar la comunicació amb les empreses i acompanyar les més petites a l’hora de gestionar la burocràcia i la tasca de tutorització. I, especialment, donar a conèixer tot el que se’ls pot oferir des de l’FP: “no només la formació dual, també la formació contínua, els projectes d’innovació i tot allò que permeti un treball que reverteixi en positiu per a tothom.”
Des de l’AMB, Ester Pujol també remarca que l’FP dual és essencial perquè les empreses puguin aprofitar “tot el talent qualificat i ajustat a les seves necessitats, per créixer, per fer el relleu a les seves plantilles, per cobrir vacants de difícil cobertura o per desenvolupar els sectors emergents.”
El paper d’Innobaix
La col·laboració és clau per a potenciar l’FP. Neus Pons subratlla la importància d’entitats com Innobaix i posa com a exemple un programa referent en el suport al talent: “el programa Metròpolis FP Lab té part del seu origen en el treball d’Aprenentatge Basat en Reptes que ja es feia des d’Innobaix amb algunes empreses.”. La tasca conjunta de l’AMB, la Fundació Barcelona FP i Innobaix reafirma la importància de la Formació Professional com un motor per al desenvolupament socioeconòmic del territori.