El programa Creixement d’Innobaix ha iniciat una nova edició amb la participació de 14 persones, representant diverses empreses del territori. L’objectiu és ajudar-les a prendre decisions clau per al seu desenvolupament. La primera sessió, a càrrec de l’expert en innovació Xavier Marcet, ha girat entorn del sentit del creixement, l’estratègia i la gestió de persones.
El programa Creixement d’Innobaix ja està en marxa. Aquesta iniciativa, en la que participen empreses de sectors diversos –des de la revalorització de residus, la mobilitat i la logística, fins als recursos humans, l’audiovisual, la intel·ligència artificial i la innovació tecnològica–, té com a objectiu acompanyar-les en el seu desenvolupament estratègic. Entre les organitzacions inscrites hi ha empreses centenàries, projectes familiars de diverses generacions i startups de recent creació.
La primera de les quatre sessions del programa ha estat conduïda per Xavier Marcet, consultor especialitzat en innovació, que ha situat la presa de decisions al centre del creixement empresarial. “Aquest curs serveix per ajudar a prendre decisions. Tenir por o dubtes és normal. Si no en tens, vol dir que no penses. Però, malgrat tot, s’han de prendre decisions”, ha afirmat.
Pensament estratègic i sentit del creixement
Marcet ha destacat la importància d’afrontar els reptes empresarials amb sentit i amb una actitud estratègica. Per a l’expert, tenir un pensament estratègic és més rellevant que disposar d’un pla formal: cal vendre, aprofitar els productes que funcionen i gestionar bé el portfoli per evitar la confusió dels clients. Segons ell, “fer un pla és fàcil, el difícil és prendre les decisions que desencallen els nusos del dia a dia”.
També ha posat el focus en la necessitat de revisar constantment les accions empresarials. En aquest sentit, ha remarcat que les empreses han de saber quan fer un salt a un altre nivell i atrevir-se a canviar. El creixement, ha dit, també passa per escoltar les persones que estan a prop del client, perquè tenen informació clau per prendre bones decisions.
Les persones com a clau de la prosperitat empresarial
En la seva intervenció, Marcet ha subratllat que la salut d’una empresa no es mesura pel volum de facturació, sinó pel benefici. I aquest depèn, en gran part, d’una bona gestió dels costos i, sobretot, de les persones: “una empresa és una comunitat de persones i cohesionar equips és un art. Cal connectar i crear espais perquè cadascú doni la seva millor versió”, ha afirmat.
En la gestió de les persones, el rendiment òptim i la capacitat d’escoltar són més determinants que les titulacions, segons el seu parer. La clau per a l’èxit rau en la combinació de perfils consolidats amb aspirants amb ganes d’aprendre: “no tothom ha de saber totes les respostes, també cal qui sàpiga fer noves preguntes”.
El programa Creixement continuarà amb tres sessions més, dirigides per l’equip de l’empresa Lead to Change. A més, cada participant rebrà dues hores d’acompanyament personalitzat per treballar algun aspecte estratègic detectat durant el curs.